Guru merupakan
insan yang memainkan peranan penting dalam menggerakkan sistem pendidikan. Oleh
sebab itu, seseorang guru itu perlu menanamkan dan mengamalkan nilai-nilai yang
tinggi dalam diri mereka agar kredibiliti sebagai pendidik dapat dikekalkan dan
dimantapkan. Terdapat beberapa aspek yang berkaitan dengan
sahsiah guru yang dapat meningkatkan profesionalisma iaitu aspek motivasi,
komunikasi, dan kepimpinan.
Aspek Motivasi
Seorang
guru akan menjadi guru yang baik dan disegani sekiranya beliau kekal
bermotivasi terhadap diri sendiri dan juga orang lain, khususnya kepada para
pelajar. Persekitaran adalah amat penting untuk membantu para guru supaya
sentiasa bermotivasi. Melalui sokongan dari segi moral dan material, seseorang
itu akan terus kekal dengan momentum tahap motivasi yang sentiasa tinggi.
Apabila
seseorang guru itu bermotivasi, dia akan mempunyai keinginan untuk menyampaikan
pengajaran dengan bersungguh-sungguh. Guru yang bijak memiliki sifat-sifat dan
kemampuan untuk mempengaruhi dirinya sendiri, iaitu membina keyakinan,
seterusnya membina strategi pengajaran yang berkesan.
Aspek Komunikasi
Komunikasi
adalah salah satu aspek penting dalam perkaitan antara personaliti guru dengan pendidikan.
Komunikasi ialah proses pengkongsian maklumat atau menyediakan hiburan melalui
pertuturan, penulisan atau kaedah-kaedah lain. Dalam konteks pendidikan pula
yang mana melibatkan komunikasi antara guru dengan murid, ia lebih menjurus
kepada penampilan guru, arahan, cara berkomunikasi, dan sikap semasa proses
pembelajaran dan pengajaran berlaku.
Aspek Kepimpinan
Satu
lagi perkara penting dalam pembentukan sahsiah manusia ialah dari segi
kepimpinan. Tugas guru juga melibatkan kepimpinan. Guru perlu memiliki gaya
kepimpinan yang tinggi untuk mengatasi segala permasalahan yang berlaku di
sekolah sama ada masalah pembelajaran pelajar di dalam kelas mahupun masalah
tingkah laku pelajar. Hal ini memerlukan tahap kesabaran yang tinggi serta cara
seseorang guru itu mengendalikan masalah tersebut dengan bijak.
No comments:
Post a Comment