Guru perlu bersahsiah
Muhyiddin berucap pada Forum Pendidikan Dunia 2014 di London, semalam. -
Foto BERNAMA
Penerapan nilai, etika dan kerohanian dalam sistem pendidikan global
adalah penting untuk melahirkan masyarakat yang harmoni, selain menolak dilema
‘pendidikan tanpa roh,’ kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Dalam ucaptamanya pada Forum Pendidikan Dunia 2014 di sini, semalam, Timbalan Perdana Menteri berkata, ia penting untuk melahirkan insan sahsiah dan berketerampilan.
Dalam ucaptamanya pada Forum Pendidikan Dunia 2014 di sini, semalam, Timbalan Perdana Menteri berkata, ia penting untuk melahirkan insan sahsiah dan berketerampilan.
Muhyiddin, yang juga merupakan menteri
pendidikan berkata, beliau percaya ketamadunan dan pembangunan kemanusiaan yang
bersandarkan nilai itu akan mempengaruhi pemikiran dan keputusan dibuat
manusia.
“Peranan agama
dan pendidikan agama tidak boleh diketepikan daripada sistem pendidikan kita.
“Menidakkan nilai, etika dan kerohanian tidak lagi boleh diterima kerana lebih 5 bilion penduduk dunia mengamalkan agama masing-masing.
“Falsafah pendidikan Malaysia juga dibina atas nilai itu. Kejayaan dan pengalaman Malaysia sebagai negara berbilang agama dan budaya boleh digunakan untuk menyeimbangi kesan pendidikan sekular,” katanya.
Forum pendidikan terbesar tahunan itu dihadiri 114 menteri pendidikan dari seluruh dunia.
“Dalam aspek itu, perlu juga ada kaedah baru untuk mengukur prestasi pendidikan (negara), selain penanda aras konvensional seperti Trend Pendidikan Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS) dan Program Pentaksiran Murid Antarabangsa (PISA).
“Ini sesuai dengan nilai Timur yang melihat ‘pembelajaran adalah mengenai kehidupan dan bukan mengenai memilikinya’ seperti sekarang,” katanya.
Muhyiddin berkata, walaupun banyak kemajuan dicapai dalam isu akses kepada pendidikan sejak 2000, 57 juta kanak-kanak masih tidak bersekolah, manakala dua pertiga daripada buta huruf dewasa adalah wanita.
Dasar lebih adil
“Menidakkan nilai, etika dan kerohanian tidak lagi boleh diterima kerana lebih 5 bilion penduduk dunia mengamalkan agama masing-masing.
“Falsafah pendidikan Malaysia juga dibina atas nilai itu. Kejayaan dan pengalaman Malaysia sebagai negara berbilang agama dan budaya boleh digunakan untuk menyeimbangi kesan pendidikan sekular,” katanya.
Forum pendidikan terbesar tahunan itu dihadiri 114 menteri pendidikan dari seluruh dunia.
“Dalam aspek itu, perlu juga ada kaedah baru untuk mengukur prestasi pendidikan (negara), selain penanda aras konvensional seperti Trend Pendidikan Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS) dan Program Pentaksiran Murid Antarabangsa (PISA).
“Ini sesuai dengan nilai Timur yang melihat ‘pembelajaran adalah mengenai kehidupan dan bukan mengenai memilikinya’ seperti sekarang,” katanya.
Muhyiddin berkata, walaupun banyak kemajuan dicapai dalam isu akses kepada pendidikan sejak 2000, 57 juta kanak-kanak masih tidak bersekolah, manakala dua pertiga daripada buta huruf dewasa adalah wanita.
Dasar lebih adil
“Dasar dan
strategi pendidikan mesti adil dan inklusif supaya ia menyediakan ruang saksama
untuk semua kanak-kanak di semua peringkat menimba ilmu.
“Dalam konteks keadilan gender, perlu ada perhatian khusus berhubung akses pendidikan untuk wanita dan kanak-kanak perempuan,” katanya.
Timbalan Perdana Menteri juga menekankan kepentingan pendidikan untuk pembangunan mapan (ESD) dalam melaksanakan agenda global untuk masa depan.
Katanya, transformasi dalam aspek ini memerlukan integrasi antara keperluan tradisi dan persekitaran baru bagi memastikan masyarakat pada masa depan terus menikmati kualiti hidup yang baik.
Muhyiddin berkata, atas kesedaran itu juga, Malaysia merangka Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang menyediakan rancangan komprehensif bagi masa depannya.
“Kita mahu rakyat Malaysia yang melalui sistem pendidikan mempunyai semua nilai diperlukan untuk menjadi masyarakat global.
Malaysia menekankan pendidikan Islam dan moral, menggalakkan sekolah mengambil bahagian dalam projek atau aktiviti dengan sekolah rakan dari negara lain.
“Kami juga menggalakkan usaha sama antara universiti kita dengan universiti antarabangsa yang mempunyai cawangan di Malaysia, pada peringkat kakitangan dan pelajar,” katanya.
Timbalan Perdana Menteri berkata, meningkatkan kesedaran pelajar mengenai cabaran dihadapi manusia di seluruh dunia akan menjadi komponen penting pendidikan.
“Dalam konteks keadilan gender, perlu ada perhatian khusus berhubung akses pendidikan untuk wanita dan kanak-kanak perempuan,” katanya.
Timbalan Perdana Menteri juga menekankan kepentingan pendidikan untuk pembangunan mapan (ESD) dalam melaksanakan agenda global untuk masa depan.
Katanya, transformasi dalam aspek ini memerlukan integrasi antara keperluan tradisi dan persekitaran baru bagi memastikan masyarakat pada masa depan terus menikmati kualiti hidup yang baik.
Muhyiddin berkata, atas kesedaran itu juga, Malaysia merangka Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang menyediakan rancangan komprehensif bagi masa depannya.
“Kita mahu rakyat Malaysia yang melalui sistem pendidikan mempunyai semua nilai diperlukan untuk menjadi masyarakat global.
Malaysia menekankan pendidikan Islam dan moral, menggalakkan sekolah mengambil bahagian dalam projek atau aktiviti dengan sekolah rakan dari negara lain.
“Kami juga menggalakkan usaha sama antara universiti kita dengan universiti antarabangsa yang mempunyai cawangan di Malaysia, pada peringkat kakitangan dan pelajar,” katanya.
Timbalan Perdana Menteri berkata, meningkatkan kesedaran pelajar mengenai cabaran dihadapi manusia di seluruh dunia akan menjadi komponen penting pendidikan.
SIFAT POSITIF
Kerohanian atau rohani merujuk kepada perkara-perkara yang berkaitan dengan roh. Rohani yang baik dapat membawa
kebaikkan kepada seseorang guru dan apabila seseorang guru mempunyai sifat
rohani guru tersebut mampu mendidik atau mengubah sifat moral seseorang pelajar.
Selain itu, seorang guru juga harus memiliki sifat
ketamandunan yang tinggi dimana dengan adanya sifat ketamadunan seorang guru
itu mampu berfikir dengan lebih matang dalam mendidik para pelajar di sekolah.
Sekaligus perkara-perkara negatif dapat dihindari dengan lebih baik
Selain itu juga seseorang guru harus mempunyai
nilai keagamaan yang baik tidak kira pegangan seseorang guru tersebut kerana
setiap agama yang dianuti tidak pernah mengajar untuk melakukan kejahatan
kepada orang lain termasuk para pelajar
walaupun pelajar tersebut agak nakal.
Selain itu para pendidik juga harus bersifat adil
atau tidak pilih kasih sebagai contoh melayani pelajar perempuan dengan lebih
lemah lembut disamping hanya memberi perhatian kepada pelajar yang mempunyai
keputusan akademik yang baik sahaja malah guru harus bersifat adil Antara
pelajar dengan pelajar yang lain
Guru
perlu ada sifat unggul
KES guru
bertindak keterlaluan terhadap murid hingga mendatangkan kecederaan masih
dilaporkan. Sepatutnya perkara ini tidak terjadi memandang kepada status guru
sebagai pendidik yang sepatutnya membimbing murid menjadi insan lebih baik.
Tugas seorang pendidik atau guru bukan setakat menyalurkan ilmu pengetahuan, mereka juga bertanggungjawab membina akhlak mulia kepada anak murid. Mengajar bidang apa sekalipun, aspek membina sahsiah peribadi seharusnya diletakkan sebagai teras kepada usaha pendidikan itu.
Tugas seorang pendidik atau guru bukan setakat menyalurkan ilmu pengetahuan, mereka juga bertanggungjawab membina akhlak mulia kepada anak murid. Mengajar bidang apa sekalipun, aspek membina sahsiah peribadi seharusnya diletakkan sebagai teras kepada usaha pendidikan itu.
“Guru
yang penyayang dan penyabar akan menjadi seorang guru yang berjaya dalam
kerjayanya. Apabila nilai sabar dan penyayang itu tersemat kukuh, guru pasti
akan menyedari bahawa hasil nikmat sabar itu sangat memberkati usaha gigihnya
mendidik”
Dalam zaman serba moden dan mencabar, kerjaya sebagai guru juga penuh dengan cabaran hingga ada segelintir kecil guru yang tidak dapat mengawal emosi lantas mengambil tindakan menghukum anak didik di luar batas etika.
Guru perlu sentiasa ingat bahawa mendidik murid memerlukan kesabaran dan nilai kasih sayang yang tinggi. Tanpa adanya dua sifat itu, guru pasti berhadapan dengan masalah. Sebagai mukmin, panduan ditunjukkan Rasulullah SAW boleh diamalkan semasa menjalankan tugas mendidik.
Banyak kisah dan peristiwa dilalui Rasulullah SAW yang mempamerkan perwatakan luhur pendidik. Diriwayatkan oleh Anas bin Malik, katanya: “Sedang kami berada di dalam masjid bersama-sama Rasulullah SAW, seorang Badwi telah datang dan duduk mencangkung membuang air kencing di dalam masjid. Sahabat berkata kepada lelaki Badwi itu: Berhenti! Berhenti! Namun Rasulullah SAW berkata: Jangan ganggu dan biarkan dia sendiri. Oleh demikian mereka pun membiarkan saja lelaki itu selesai membuang air kencingnya, kemudian Rasulullah SAW memanggil lelaki berkenaan dan berkata kepadanya: Di dalam masjid tidak dibenarkan melakukan perkara-perkara seperti membuang air kencing atau membuat kerosakan kerana masjid ini adalah tempat beribadat kepada Allah, tempat solat dan membaca al-Quran. Kemudian Rasulullah SAW mengarahkan seorang lelaki supaya mengambil sebaldi air untuk membasuh kawasan tempat lelaki Badwi itu membuang air kencing.”
Apa yang dapat kisah iktibarkan daripada kisah itu? Pertama, jangan bersikap terburu-buru terhadap orang yang melakukan kesalahan. Rasulullah SAW dalam peristiwa itu jelas mempamerkan sikap berpandangan jauhnya menghadapi sesuatu keadaan.
Baginda menggunakan pendekatan menegur kesalahan seseorang secara berhemah dan lemah lembut dengan disertakan penjelasan terperinci mengenai kesalahan yang dilakukan. Inilah pendekatan sepatutnya diamalkan guru dalam proses pendidikan.
Rasulullah SAW bersikap lemah lembut apabila mengendalikan seseorang yang jahil dan mengajar perkara yang patut diketahuinya bukan dengan memarahi.
Kriteria guru unggul
Imam al-Ghazali menggariskan beberapa kriteria unggul seorang pendidik antaranya, guru harus sabar menerima pelbagai masalah pelajar dan menerimanya dengan baik. Guru juga hendaklah bersifat penyayang dan tidak pilih kasih terhadap anak didiknya.
Guru yang penyayang dan penyabar akan menjadi seorang guru yang berjaya dalam kerjayanya. Apabila nilai sabar dan penyayang itu tersemat kukuh, guru pasti akan menyedari bahawa hasil nikmat sabar itu sangat memberkati usaha gigihnya mendidik.
Diriwayatkan daripada Abu Musa, Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya perumpamaan hidayah (petunjuk) dan ilmu Allah yang menjadikan aku sebagai utusan itu seperti hujan yang turun ke bumi. Di antara bumi itu terdapat sebidang tanah subur yang menyerap air dan sebidang tanah itu rumput hijau tumbuh subur. Ada juga sebidang tanah yang tidak menumbuhkan apa-apa, walaupun tanah itu penuh dengan air. Padahal Allah menurunkan air supaya manusia dapat meminumnya, menghilangkan rasa haus dan menanam. Ada juga sekelompok orang yang mempunyai tanah gersang yang tidak ada air dan tidak tumbuh apapun di tanah itu. Gambaran itu seperti orang yang mempunyai ilmu agama Allah dan mahu memanfaatkan sesuatu yang telah menyebabkan aku diutuskan oleh Allah, kemudian orang itu mempelajari dan mengerjakannya. Dan seperti orang yang sedikitpun tidak tertarik dengan apa yang telah menyebabkan aku diutuskan oleh Allah. Dia tidak mendapat petunjuk daripada Allah yang kerananya aku utusan-Nya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Guru kaunseling mampu jadi petugas barisan hadapan cegah LGBT di sekolah
KUALA TERENGGANU: Guru kaunseling mampu menjadi
petugas barisan hadapan bagi mencegah penyebaran fenomena Lesbian, Gay,
Biseksual dan Transgender (LGBT) di kalangan pelajar.
Timbalan
Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, untuk tujuan tersebut, guru
kaunseling mesti dilengkapi dengan pengetahuan dan pemahaman simptom LGBT untuk
menawarkan nasihat untuk mana-mana pelajar yang terlibat.
"Guru kaunseling ini kalau mereka ada kemahiran, kefahaman secara
umum memberi penerangan, motivasi, kesedaran, keinsafan dalam isu seperti ini
mampu membantu pelajar di peringkat sekolah sebenarnya.
"Guru kaunseling mesti memahami perkara sendiri untuk memberi penjelasan serta membawa pelajar kembali ke jalan yang betul," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Keibubapaan dalam menangani LGBT peringkat Negeri Terengganu di Stadium Negeri di sini, hari ini.
"Guru kaunseling mesti memahami perkara sendiri untuk memberi penjelasan serta membawa pelajar kembali ke jalan yang betul," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Keibubapaan dalam menangani LGBT peringkat Negeri Terengganu di Stadium Negeri di sini, hari ini.
Seminar sehari itu dianjurkan oleh Yayasan Guru Malaysia Berhad dan Majlis Pemuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah-sekolah Putrajaya.- Bernama
Artikel
ini disiarkan pada : 2012/10/04
Memahami para pelajar
Mental yang baik merupakan ciri
seorang guru yang cerdas tidak kira samaada kepintaran teori, amali atau
sosial. Guru seperti ini mampu menguasai mata pelajaran yang diajar dengan baik
dan mempunyai luas pengetahuan am serta mempunyai kemahiran dalam mengenal
ciri, watak dan keperluan murid dan petah dalam penyampaikan ilmu.
Selain itu guru perlu ada sifat kejiwaan akan
menunjukkan sifat seorang cikgu yang tenang dan emosi yang mantap. Sentiasa
optimistik dalam hidup dan jiwa yang tenang dalam mendidik karenah para
pelajar. Selain itu,guru tersebut juga bersifat kesantunan, bahasa, Bahasa yang
digunakan lemah lembut dan baik dalam pergaulan. Berfikiran selesa
dan boleh menyesuaikan diri dengan masyarakat.
No comments:
Post a Comment