Gr0up maMbEr

Gr0up maMbEr

Sunday, 13 April 2014

Kepentingan membina sahsiah sebagai seorang guru


Kami guru Malaysia, Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin, Putra putri negara kita Pada Seri Paduka
Kami tumpahkan setia, Rukun Negara kita
Panduan hidup kami semua
Di bidang pembangunan
Kami tetap bersama
Membantu, membina
Negara yang tercinta
Amanah yang diberi
Kami tak persiakan
Apa yang kami janji
Tunai tetap kami tunaikan




           Guru dianggap sebagai individu yang kaya dengan sumber maklumat, berperanan dalam mendidik dan membimbing pelajar dengan ilmu pengetahuan.Peranan yang dipikul oleh seseorang guru bukan sahaja terhad kepada pelajar, malah turut melibatkan bagaimana seorang guru membantu rakan sekerja serta dirinya sendiri agar sama-sama dapat menjalankan kewajipan tugas dengan sempurna.Oleh itu, adalah penting untuk guru mahupun bakal guru untuk mengetahui dan memahami kepentingan sahsiah diri.
            Secara umumnya, ciri-ciri sahsiah termasuk keunikan dengan maksud tersendiri, kesesuaian atau keupayaan untuk berubah hasil pembelajaran dan organisasi.Dengan perkataan lain, ia bukan sekadar himpunan tingkah laku,tetapi melibatkan corak tingkah laku dan operasi yang bersifat konsisten.Sahsiah merangkumi empat aspek iaitu kognitif, rohani, fizikal dan sosial.

Antara kepentingan membina sahsiah diri terhadap seorang guru ialah ;
                (a)     dapat mencorakkan kendiri individu yang berperanan  sebagai piawaian ke arah      pencapaian  dalam kehidupan.
-          sahsiah diri seseorang itu juga dipengaruhi oleh peristiwa-peristiwa yang telah dilalui pada masa lalu.Pengalaman yang diperolehi daripada masa lampau sama ada pengalaman yang pahit mahupun yang manis akan mempengaruhi sahsiah diri seseorang.Pengalaman tersebut seterusnya akan dimanipulasikan  sebagai satu garis panduan dalam menjalani kehidupan pada masa hadapan.Para guru juga akan menjadikan pengalaman pada masa lalu untuk memperbaiki tugasnya.
(a)   membantu individu menjangkakan dan meramal tingkah laku seseorang
-          pengalaman yang dilalui oleh seseorang di dalam kehidupan dan interaksi yang berlaku dengan pelbagai individu di persekitarannya akan mewujudkan erti kemurnian peradapan individu.
-          guru dapat menjalankan tugasnya dengan lebih baik sekiranaya dia dapat membuat jangkaan dan ramalan terhadap tingkah laku yang dipamerkan oleh rakan sekerja dan murid-murid
-          maka, seseorang guru dapat merancang dan lebih peka terhadap tindak balas yang bersesuaian dengan situasi atau keadaan yang dihadapinya.

(b)    individu mampu berikhtiar mengawal kehidupannya sekiranya dia dapat memerihalkan sahsiah diri secara menyeluruh
-          Apabila individu dapat memahami individu lain dengan baik, bijak membuat keputusan dan berupaya menyelesaikan masalah secara berkesan, ia sebenarnya bermula dengan keupayaan seseorang itu memerihalkan sahsiah secara menyeluruh dan objektif.

(c)    perubahan sahsiah adalah satu proses pertumbuhan kendiri yang memberi kesan langsung terhadap tahap produktiviti diri serta pendekatan sosial
-          Amalan dan gaya hidup guru akan memberi kesan ke atas tahap penerimaan pengajaran dan pembelajaran kepada muridnya.
(d)   guru dapat mengenal pasti keupayaan dan potensi yang dimiliki oleh muridnya
-          guru yang mampu mengenal pasti keupayaan dan potensi yang dimiliki oleh muridnya akan berusaha menggalakkan mereka melibatkan diri dalam mana-mana peluang, khasnya dalam proses pengajaran dan pembelajaran, mahupun dalam aktiviti kokurikulum secara optimum

-          seterusnya, keyakinan diri murid akan menjadi lebih positif dan meningkat kerana guru dapat memahami personaliti murid dari perspektif menyeluruh dan tidak terhadap dari satu kaca mata sahaja.

No comments:

Post a Comment