Gr0up maMbEr

Gr0up maMbEr

Monday, 7 April 2014

Ciri-ciri guru bersahsiah


            Amanah
Ciri utama sesorang guru yang bersahsiah ialah beramanah iaitu sifat tanggungjawab dalam melaksanakan tugas tanpa menyalahgunakan kuasa dan kedudukan. Manakala dalam aspek islam amanah bermaksud  satu mandat atau tanggungjawab yang dititipkan kepada seseorang untuk menjalaninya dengan rasa tanggung jawab. Seorang guru yang mempunyai sikap amanah akan menjalankan tugas yang diberikan dengan sempurna tanpa menyeleweng dan cuai. Seorang guru itu juga akan bersikap jujur dalam pentadbiran sekolah dan tidak sewenangnya akan menyalahgunakan kuasa dan kedudukan. Guru yang amanah tidak akan cuai dalam pengurusan masa dimana para guru tidak menggunakan masa pejabat untuk kegunaan peribadi. Sekiranya berlaku penyalahgunaan kuasa dalam organisasi, guru yang bersahsiah ini akan melaporkan masalah tersebut kepada pihak atasan. Hal ini demikian kerana, rasa tanggungjawabnya untuk melapor sebarang penyalahgunaan kuasa kepada pihak atasan.
            Benar
Guru yang bersahsiah biasanya akan membenarkan hatinya dan perasaannya iaitu dengan mempunyai niat yang baik dan jujur dalam melakukan sesuatu perkara tanpa mengharapkan balasan dan imbuhan dari pihak atasan. Seorang guru perlulah bercakap benar dan tidak bercakap bohong serta menepati janji dalam sesuatu perkara. Hal ini demikian kerana, guru tersebut akan lebih dipercayai dan akan diberi tanggungjawab yang lebih besar lagi. Guru yang bersahsiah itu rela berkongsi pengalaman, ilmu dan kepakaran untuk kejayaan bersama dan demi masa depan anak muridnya.
Bijaksana
Seorang guru yang mempunyai sifat bijaksana sememangnya merupakan ciri seorang guru yang bersahsiah unggul. Seorang guru perlulah mempunyai kognitif yang bijaksana dalam membuat keputusan sesuai dengan masa dan keadaan. Guru yang bersahsiah tidak boleh mengambil jalan mudah untuk menjayakan sesuatu tugasan yang dipertanggungjawabkan. Guru tersebut perlulah menggunakan seluruh potensi, keupayaan dan kepakaran untuk menjayakan sesuatu tugasan. Dalam masa yang sama, seorang guru perlulah tidak berputus asa dalam semua perkara yang diilakukan. Sebaliknya, guru tersebut perlu berfikir secara rasional dan membuat pertimbangan secara yang saksama dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Walau bagaimanapun, guru perlu sentiasa cuba untuk meningkatkan ilmu serta kepakaran dalam semua perkara bagi memudahkan proses pembelajaran pelajar.
            Penyayang
Ciri-ciri sahsiah yang wajib ada pada seorang guru ialah penyayang. Guru perempuan biasanya merupakan seorang yang penyayang. Dimana guru perempuan mempunyai sifat memahami, menghargai dan mengambil berat akan anak muridnya. Selain itu, sifat pemaaf dan penyayang serta tidak berdendam, sombong dan suka meninggi diri ada pada seorang guru perempuan. Guru lelaki tidak kurangnya, ada yang lebih penyayang berbanding perempuan. Tetapi secara puratanya guru perempuan lebih penyayang berbanding guru lelaki. Seorang guru yang penyayang perlulah sentiasa bertimbang rasa dan mengambil berat dalam melaksanakan tugas  dimana menjadikan orgaanisasi sebagai sebuah keluarga yang besar.
            Ikhlas
Iklas merupakan salah satu nilai murni yang ada pada guru yang bersahsiah. Seorang guru yang bersahsiah perlulah ikhlas atau mempunyai hati cuci dalam melaksanakan tanggungjawab untuk menghasilkan kerja yang terbaik tanpa mengharapkan balasan. Pada masa yang sama guru tersebut menerima tanggungjawab dengan rela hati malah tidak berpura-pura atau mengelak daripada tanggungjawab. Para guru tersebut akan menjalankan tugas semata-mata untuk mencapai matlamat organisasi iaitu meningkatkan pencapaian dan kualiti  para pelajar. Guru yang ikhlas dalam pekerjaan biasanya bersedia menerima teguran dan kritikan dengan hati yang terbuka serta menghormati antara satu sama lain tanpa sebarang kepentingan.
            Dedikasi

Guru yang dikatakan bersahsiah perlulah berdedikasi. Dedikasi bermaksud berminat dan rela mengorbankan masa dan tenaga secara berterus untuk menghasilkan kerja yang berkualiti. Dimana, seorang guru tidak mudah berasa jemu dan bosan serta bersedia untuk menerima tugas tanpa mecari lelah. Malah sanggup berkorban masa dan tenaga demi kepentingan para pelajar bagi membentuk pelajar yang bersahsiah seperti gurunya. Para guru juga tidak mudah berputus asa dan tekun serta berifat positif dalam melaksanakan tugas dengan berkualiti. Perkara yang paling penting, guru tersebut menjalanknan tugas dan tanggungjawab dengan sabar, teliti, dan ceria, tidak cuai dan tegas.

No comments:

Post a Comment